Customer case: Kiekens
Med Tribe blir Kiekens til en datadrevet organisasjon
Vi tar ca. 20 000 åndedrag hver dag, mange av dem på jobb. Derfor er ren luft på arbeidsplassen veldig viktig. Kiekens er spesialister innen industriell støvutsuging, og skaper støvfrie miljøer verden over. Og mens de renser luften, hjelper Tribe dem med å puste nytt liv i salg og markedsføring.
Kiekens forbedrer luftkvaliteten hos bedrifter der det dannes mye støv. «Våre systemer kan suge ut all slags støv» sier Björn Hoekstra, leder for markedsføring og salg hos Kiekens. «Hos Airbus er det for eksempel borestøv som frigis under produksjon av flyvinger, og hos Bolletje er det støv og sesamfrø som frigis når man skjærer i kjeks.»
På vei mot en datadrevet organisasjon
Det var Björns oppgave å gjøre salgsprosessen smidigere og mer effektiv. «Vi ville jobbe mer datadrevet og treffe beslutninger basert på tall og data, ikke bare på magefølelse og intuisjon. Vi hadde allerede en slags CRM, men ingen brukte det. Alt ble gjort i Excel. Hva vi gjorde bra, hvor vi gikk glipp av salgsmuligheter, hvor sannsynlig det var at et salg ble gjort, … Vi visste ingenting om det. Derfor begynte vi å bruke Tribe.»
Start i liten skala, vinn stort
Alle ombord
Likevel var ikke alle overbevist fra starten. «Et CRM-system ses ofte som et kontrollverktøy: hva har du gjort denne uken, denne måneden, dette året? Noen sa: «Jag har gjort det på denne måten i 20 år og det fungerer. Hvorfor skulle jeg endre på det?» Eller: ‘Hvorfor skal jeg plutselig sette alt i ett system?’ Eller kanskje: ‘Hvorfor skal alle tilbud plutselig se så offisielle ut?'”
«Det tok litt tid å venne seg til det, men nå har vi alle sett hvilken merverdi Tribe leverer.»
«Ved å legge til støvtyper som en innstilling for salgsmuligheter, kan vi søke enda raskere og mer målrettet. Dette gjør ikke bare tilbudsprosessen mer effektiv, men sikrer også at kolleger har lett tilgang til relevante opplysninger.»
«Hvis vi for eksempel skal finne en løsning til en bedrift som bearbeider kakao, søker vi bare etter det i Tribe. Vi kan straks se hvilke prosjekter vi tidligere har hatt, hvordan løsningen så ut den gang, hvilke tilbud vi ga … Dessuten kan vi nå presentere oss på en enhetlig måte: alle våre tilbud har samme struktur og utseende.»
Klart overblikk over salgstallene
«Våre salgsmøter er mye mer effektive.» Hver enkelt medarbeider kan åpne Tribe og forklare sine salgsmuligheter. Alle viktige opplysninger finnes i Tribe.»
Et fremragende grunnlag for markedsføring
«Dataene fra Tribe er utgangspunktet for alle våre markedsføringsaktiviteter.»
Hos Kiekens omsettes disse innsiktene rett til en markedsføringsstrategi. «Vi optimerer vår hjemmeside med hensyn til innhold og SEO, spesifikt til de bransjer der vi ser det største potensialet.» Vi tilpasser også vår innholdskalender til LinkedIn og andre kanaler i overensstemmelse med dette – målrettet, underbygget og med fokus. I stedet for å skyte i blinde vet vi nå akkurat hva vi skal sikte etter.» Björn nevner blant annet forsvar, matvarer, metall og gjenbruk som bransjer med lovende muligheter.
Samarbeid som utgjør en forskjell