Aktivt involverende for alle
Det går så bra nå, men det var veldig vanskelig i starten, husker Ron. «Mange ansatte syntes det var for mye arbeid. Representanter, for eksempel, vil bare ut på veien, besøke kunder og selge. De så på et CRM-system som ekstra administrasjon og arbeid, snarere enn et verktøy.»
«Det er viktig å aktivt involvere alle i et slikt prosjekt fra starten av. Ved hjelp av informasjonsmøter, vokste støtten gradvis.»
Ron følte derfor at det var viktig å aktivt involvere alle fra starten av. «Du må inkludere alle avdelinger, alle individer i et slikt prosjekt. Så jeg organiserte flere økter. Jeg viste hva et dashbord er, hvordan man søker, hvordan man legger til en kunde, oppretter en klage osv. Jeg spurte om alles erfaringer og fant ut hvordan jeg kunne gi mer klarhet. På denne måten vokste støtten gradvis.»
Nå er selv de første skeptikerne overbevist. «Jo mer systemet brukes, desto bedre blir det fylt opp, og desto flere fordeler får alle ut av det. Ved å bruke det effektivt, oppdaget flere og flere ansatte at det faktisk er et nyttig verktøy. Jobben er mye enklere nå, hører jeg stadig vekk. Kundeopplysninger, rapportering, besøksrapporter, klager … Du finner alt i Tribe CRM på et blunk. Dette sparer ikke bare tid, men gjør også arbeidet mye enklere og morsommere.»